top of page

Zoek de gaten en vul ze op

Vaak wordt er in bedrijven met doelstellingen gewerkt (KPI, OKR...). Dat is goed en ik deed dat ook, maar ik heb ook af en toe een andere aanpak gehad: zoek de gaten in je bedrijf en vul ze op. Het lijkt een beetje een negatieve aanpak ten opzichte van doelstellingen, maar toch vond ik het interessant om te doen. Ik heb er veel aan gehad.


Ik start best met een simplistisch voorbeeld te geven. Als start-up heb je bijvoorbeeld een probleem dat je niet voldoende cash hebt. Dan kan je je de vraag stellen: 'Waarom hebben we niet voldoende cash?' Daar zijn waarschijnlijk verschillende oorzaken voor. Lijst die op. Een paar mogelijkheden zijn:

  • We sluiten niet voldoende deals.

  • Een aantal klanten zijn afgehaakt.

  • We hebben geen investeerder.

  • We hebben geen lening.

  • We hebben geen subsidies.

Dan kan je weer naar die oorzaken kijken en de vraag stellen:

  • Waarom sluiten we niet voldoende deals?

  • Waarom haken sommige klanten af?

  • Waarom hebben we geen investeerder?

  • Waarom hebben we geen lening?

  • Waarom hebben we geen subsidies?

Al die vragen kan je dan weer onderzoeken. Laten we ons hier even focussen op: 'Waarom sluiten we niet voldoende deals?' Daar zijn weer wat redenen voor:

  • De sales cycle duurt te lang.

  • We doen geen marketing.

  • We hebben een slechte website.

Dan kan je weer verder gaan met deze oorzaken, bijvoorbeeld: 'Waarom doen we geen marketing?'

  • We hebben geen marketing team

  • We doen geen digitale marketing

'Waarom hebben we geen marketing team?'

  • We weten niet hoe we marketeers moeten vinden.

  • We hebben niet voldoende cash om marketeers te betalen.

Op deze manier kan je een hele boomstructuur maken voor dit probleem met al zijn deelproblemen. Uiteindelijk beland je dan bij een lijst van zaken die je concreet moet doen. Dat zijn de blaadjes van de boom. Dit is er bijvoorbeeld één: 'We moeten uitzoeken hoe we marketeers kunnen vinden en dan die marketeers effectief gaan zoeken.'


Maar soms kom je ook in een cirkel terecht, bijvoorbeeld hier: 'We hebben niet voldoende cash om marketeers te betalen'. Dat was ook ons oorspronkelijk probleem. Die cirkel moet dan doorbroken worden door het oorspronkelijke probleem op een van de andere manieren op te lossen.


Ik heb gemerkt dat het heel nuttig is om eens op die manier naar je bedrijf te kijken: de problemen in een boom te ontrafelen. Je vindt onverwachte gaten die je moet oplossen of cirkels die je moet doorbreken. Je merkt ook dat er soms oplossingen zijn die maar heel weinig moeite kosten. Daar kan je dan dadelijk mee aan de slag.


Je kunt dit niet alleen voor je bedrijf doen, maar ook voor jezelf als je met een probleem zit dat je niet krijgt opgelost.






61 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page