• Heidi Rakels

Start met marketing vanaf dag 1

Updated: Aug 11, 2021

De founders van veel start-ups in België zijn ingenieurs. Wij waren dat ook. Ingenieurs zijn vaak volledig gefocust op hun product. Het moet fantastisch zijn! Ze denken vaak dat een goed product zichzelf verkoopt, wij ook :-). Dat kan in uitzonderlijke gevallen wel eens gebeuren, maar meestal moet je aan je potentiële klanten laten weten dat je bestaat, welk product je hebt, welk probleem je oplost en wat de voordelen zijn. Dat is echt niet simpel en doe je via marketing.


Toen mijn partner en ik ons bedrijf startten, wist ik amper wat marketing was. We maakten een website in het Engels waar klanten over de hele wereld onze softwarelicenties konden kopen. Dat deden ze ook, maar wij hadden geluk. We vertrokken van een heel succesvol opensource project (gratis software). Daarmee kregen we veel bezoekers op onze website en hadden we al een goede reputatie. De meeste. bedrijven hebben dat voordeel niet en moeten de juiste bezoekers op hun website krijgen via marketing. Wij hebben enkele jaren gewacht voor we serieus aan marketing begonnen te doen. Dat vind ik een van onze grootste fouten. Daardoor hebben we veel tijd verloren.


Ik dacht eerst ook dat marketing gewoon wat reclame maken was. Ik heb geleerd dat het eigenlijk een heel gestructureerd proces is. Je moet, zoals een ingenieur, een marketing machine bouwen. Het is heel digitaal geworden, er zijn een hoop specialisaties en er zijn allemaal ondersteunende tools. Een start-up moet volgens mij hiermee beginnen vanaf dag 1.


In Amerika is dat helemaal anders. Ik heb me laten vertellen dat wanneer ze daar een start-up oprichten, ze dadelijk een CTO (Chief Technical Officer) én een CMO (Chief Marketing Officer) aanstellen. Zij beginnen dus letterlijk serieus met marketing vanaf dag 1. Het resultaat is dat die bedrijven soms fantastisch zijn in marketing en sales, maar het product in vergelijking ondermaats is. Ik heb al vaker gehoord dat de producten van bekende, Amerikaanse B2B start-ups in werkelijkheid veel minder inhouden dan je zou denken.


Ik vind het dus goed dat Belgische start-ups echt kwaliteitsvolle producten aan hun klanten willen leveren. Ze mogen alleen niet vergeten dat er veel meer nodig is om een succesvol bedrijf te bouwen, bijvoorbeeld goede marketing en sales.



82 views0 comments

Recent Posts

See All