top of page
Heidi Rakels

Het wekelijkse start-up rapport

Updated: Jul 2, 2021

Toen we nog een heel klein bedrijf waren, vroeg onze angel investor, Jurgen Ingels, ons om elke week op maandag een overzicht van onze cash naar hem door te sturen. Hij hield dat bij al zijn bedrijven goed in de gaten. Als je cash verbrandt, is het belangrijk om op tijd op zoek te gaan naar geld. Als je cash op is en je kan je facturen niet meer betalen, dan ga je failliet. Startups krijgen meestal geen lening bij de bank want dat is te risicovol. Het duurt best een tijdje (meestal enkele maanden) om geld van investeerders te krijgen.


Ik stuurde die informatie door, maar stap voor stap begon ik er steeds meer informatie aan toe te voegen. Dat werd ons ‘weekly report’. De allerbelangrijkste informatie in een SaaS-bedrijf is volgens mij de Annual Recurring Revenue (ARR), de omzet waarvan je weet dat die elk jaar opnieuw terugkomt. Drie extra belangrijke cijfers, waren de new ARR (de ARR van nieuwe klanten), de upsell ARR (de nieuwe ARR van bestaande klanten), de downsell ARR (de ARR van klanten die niet vernieuwd wordt) en de churn ARR (de ARR van verloren klanten). Dit en veel meer hielden we allemaal goed bij. Na verloop van tijd merkte ik dat ik daardoor een goed zicht op ons bedrijf kreeg. Dit is dus niet alleen belangrijk bij grote bedrijven, maar ook bij kleine.


Ik raad start-ups en scale-ups aan om ook zulke wekelijkse, maandelijkse, kwartaal- en jaarrapporten te maken, niet snel, snel voor je board, maar voor jezelf om je bedrijf goed te begrijpen en in de gaten te houden.

36 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentarios


bottom of page