top of page
  • Heidi Rakels

Verwachtingen van anderen

Updated: Nov 18

To free us from the expectations of others, to give us back to ourselves -

there lies the great, singular power of self-respect.


Joan Didion



Gisteren was ik op een event om vrouwelijk entrepreneurship aan te moedigen. Eerst mocht ik een keynote geven en daarna was er nog een panelgesprek met enkele vrouwelijke ondernemers. Tot mijn verbazing vertelden verschillende vrouwen dat ze worstelen met de verwachtingen die anderen van hen hebben. In hun omgeving zijn er vaak mensen die het afkeuren dat ze onderneemster zijn, omdat het gezin er onder zou leiden. Ze voelen een bepaalde druk en voelen zich schuldig omdat het gezin op de eerste plaats zou moeten komen.


Zelf ken ik deze druk niet omdat ik een bedrijf had samen met mijn partner en we geen kinderen hadden. Altijd keken we met bewondering naar ondernemers die er in slaagden een bedrijf met een gezin te combineren. Zelf heb ik ook nooit iets van afkeuring gemerkt. Integendeel, ik kreeg vaak respect omdat ik een onderneemster was met een techbedrijf, wat niet vaak voorkomt.


Het is voor mij dus delicaat om hierover te oordelen en moeilijk om me in die situatie in te leven. Toch vind ik dat we de dirigent zijn van ons eigen leven. Als we jong zijn, hebben onze ouders vaak dromen en verwachtingen, maar daarvan moeten we ons proberen losmaken. We moeten zelf bepalen hoe we ons leven willen uitbouwen. We mogen niet het leven van iemand anders leven. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Die verwachtingen zitten vaak heel diep of we zijn er ons amper van bewust. En zelfs al willen we ze niet meer, het is soms sterker dan onszelf. Ik denk dat het helpt om onszelf goed te observeren en die verwachtingen rationeel te analyseren. Eén ding is zeker, we zullen nooit aan de verwachtingen van iedereen kunnen voldoen. Het is dus een verloren strijd om dat na te streven. Het is beter om goed uit te zoeken wat we van onszelf verwachten en vooral daarmee rekening te houden.


Jonge bedrijven en vooral de Founders van die bedrijven, worstelen ook vaak met verwachtingen van klanten. Ze willen absoluut nieuwe klanten binnenhalen of houden, maar soms vragen die speciale zaken, die eigenlijk afwijken van wat het bedrijf doet. Het is een val waar wij in het begin ook last van hadden. Op een bepaald moment vroeg één van grootste techbedrijven in de wereld voor een extra feature voor hun. We zijn natuurlijk bezweken, want ze betaalden er goed voor. Achteraf gezien moesten we toegeven dat het ons wel enorm veel tijd had gekost die we daardoor niet in ons product hadden gestoken.


Indien een (potentiële) klant iets vraagt dat ook voor andere klanten interessant is, dan is het vaak geen probleem en kan je het zelfs tegen een goede prijs doen. Houd echter goed voor ogen dat we maar een beperkte hoeveelheid tijd en geld hebben. Je moet de afweging maken of het wel nuttig is om die kostbare tijd te besteden aan één klant in plaats van je product voor alle klanten te verbeteren. Het is allemaal niet zwart-wit. Soms hebben die jonge bedrijven het geld dat die klant wil betalen voor een speciale feature broodnodig, maar als ze dat te vaak doen, dan volgen ze niet meer hun eigen doelstellingen en dat kan op termijn problemen geven.


3 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page