Toen we een klein bedrijfje waren letten we enorm op onze uitgaven. Het gevaar is dat het wel eens ten koste van de kwaliteit kan gaan. Niet het product, dat moest gewoon goed zijn, maar andere zaken. Ik heb geleerd dat je dat altijd moet vermijden. Daarom zijn we snel van strategie veranderd. Kwaliteit werd de focus. Ik heb leren geld uitgeven als het nodig is. Als iets duurder is, maar op lange termijn meer opbrengt of minder kost, dan moet je daar voor kiezen. Ik begon ook te beseffen dat kwaliteit de basis van succes is. “Quality is the best business plan” werd onze slogans. Later hoorden we dat het een quote van Steve Jobs was.
Op de eerste plaats moet het product van hoge kwaliteit zijn, maar wij zagen het veel ruimer. We wilden een goed bedrijf zijn voor onze werknemers, voor onze klanten én voor onze leveranciers. Zelf hadden we bijvoorbeeld voldoende cash en cash bracht niets meer op. Daarom betaalden we onze facturen zo snel mogelijk. Het kostte ons niets, maar sommige leveranciers en onze consultants apprecieerden dat. Zo bouw je goodwill op.
In een bedrijf moet je voortdurend beslissingen nemen. Een aantal opties kunnen al geëlimineerd worden wanneer je focust op kwaliteit. Als er geld bij komt kijken, dan moet vooral de verhouding prijs/kwaliteit goed zitten. De software die we bouwden, was zeer complex. Daarvoor hadden we de beste ingenieurs nodig. Je kunt niet de beste mensen aantrekken, maar ze slecht betalen. Onze investeerder Jurgen Ingels zei ons: “If you pay peanuts, you get monkeys.”
Comments